Norma Zeito på besök hos Assyriska kvinnoförbundet!

Skrivet 2023-01-16

Norma Zeito på besök hos Assyriska kvinnoförbundet!
Den 3 januari 2023 bjöd AKFs styrelse in Norma Zeito, som är på besök i Sverige, till Assyriska föreningen i Södertälje, för att få den senaste informationen om Syrien/Gozarto!
Det blev en lång genomgång om bland annat den svåra ekonomiska situationen som finns i Gozarto. Det är brist på el, bensin, mat, medicin, mjölkersättning för små barn m.m. Pengarvärdet minskar för varje dag. Folk lever under mycket svåra omständigheter.

AKF tog upp frågan om våra skolor, där Norma utryckte sig tydligt ”det som händer kring våra skolor är oacceptabelt och vi kommer aldrig tillåta någon förändring på våra skolor som grundades för 90 år sedan.

I dessa skolor har vi, våra barn och barbarn fått grundutbildning och det kommer vi kämpa vidare för att bevara”. Hon förklarade hur våra skolor i Gozarto har blivit hotade av bland annat lokala myndigheter.
Sedan tog vi såklart också upp kvinnofrågor, rättigheter samt hur vi kan samarbeta mm.
Vi tackar Norma, vi behöver fler starka kvinnor som Norma!

Text Zekiye Cansu