ASSYRISKA KVINNOFÖRBUNDETS SOMMARLÄGER 29-30 JUNI 2024!

Skrivet 2024-08-01

Till att börja med hade AKF ett planeringstema under de två dagarna:

• Informationsmöte
  • Föreläsning om kvinnans roll inom samhället utifrån arbete och hälsa
  • Hälsa & Kultur, erfarenhetsutbyte, assyriska urgamla barnlekar ”buqushe, kishto”, dans mm.

Den 29 juni var det gemensam färd med buss från Stockholm till SOUF Suryoyo Center i Katrineholm och samåkning i bilar från andra regioner runt om i Sverige. Över 40 kvinnliga medlemmar från olika regioner runt om i Sverige deltog i dessa två dagar i Katrineholm.

Dag 1

Alla dessa kvinnor transporterades till Katrineholm med buss eller samåkning i bilar. Alla kom fram till Suryoyo Center kl. 09:30 på morgonen. Vi hjälptes åt att snabbt ta in maten till köket och hängde upp en lista på grupper som skulle vara ansvariga för matlagning mm.

Sedan samlades alla ute på gården där Enana Malki och Maria Ahou tog dem på en tipspromenad med 25 frågor om bland annat mäktiga gamla assyriska kvinnors namn, AKF-organisationen och mycket mer om det svenska samhället.

Under tipspromenaden förberedde en matgrupp fikat och en annan matgrupp planerade att laga spaghetti till lunchen.

Direkt efter fikat började vi med vårt informationsmöte. AKF höll sitt informationsmöte i Katrineholm den 29 juni. Som sagt var det 40 fantastiska kvinnliga medlemmar närvarande från olika Assyriska föreningar; Assyrien Kulturcenter i Botkyrka, Inanna Familjeföreningen i Botkyrka, Assyrisk Kulturföreningen i Botkyrka, Assyriska Föreningen i Södertälje, Assyriska Kulturföreningen i Norrköping, Assyriska Turabdin Föreningen i Jönköping och Assyriska Föreningen i Göteborg.

Ordförande Zekiye Cansu välkomnade alla och öppnade mötet. Ediba Younan valdes till mötesordförande och Linda Hurioglu till mötessekreterare. Mötet flöt smidigt fram tills verksamhetsberättelsen, där Cansu tog över och berättade om aktiviteter som AKF genomfört under det gångna året med hjälp av Powerpoint samt om framtida planerade verksamheter.

Därefter diskuterades kort allmänna frågor om AKF och Cansu fick svara på frågorna.

Årets AKF-utmärkelse delades ut till Habib Mousa & Ninib Ablahad Lahdo. Zekiye informerade de närvarande om att båda hade fått inbjudan att komma till kvinnolägret imorgon, och att Ninib Ablahad Lahdo kommer vid lunchen medan Habib Mousa inte kunde närvara. Cansu fortsatte med informationen om att även AssyriaTV kommer att spela in när Ninib tar emot utmärkelsen. Ediba Younan tackade för sig och mötet avslutades.

Efter informationsmötet var det dags för lunch. Vi åt spaghetti, sallad, yoghurt, inlagda grönsaker/pickles och vattenmelon. Efter det planerade vi en timmes paus ute i det vackra vädret.

Sedan var det dags för Linda Hurioglus föreläsning om kvinnans roll inom samhället utifrån arbete och hälsa.

Linda började med att tacka AKF för inbjudan innan hon startade sin föreläsning. Linda arbetar som gruppchef på Södertälje Kommun.

Linda arbetar med försörjningsstöd till kvinnor som är 50+ och har varit bosatta i Sverige i genomsnitt 20 år, varav mer än 10 år i välfärdssystemet. Dessa kvinnor har en begränsad språknivå i svenska.

• Inga arbetserfarenheter
  • Grundskolebakgrund (5–6 år)
  • Fysiska/Psykiska begränsningar
  • Svår social situation
  • Bor i utsatta områden

Arbete/Studier

• 160 individer att hjälpa, varav 100 är kvinnor
  • Folkhögskolor
  • Komvux/SFI
  • Arbetsgivare tar emot på praktik/arbetsträning
  • Motivationsarbete

Linda tog upp att projektet hon arbetar med är i samarbete med Arbetsförmedlingen och större arbetsgivare och högskolor. Det skapar förutsättningar för deltagare att komma ut i arbete där de får vara på en arbetsplats (praktik) parallellt med intensiva språkstudier och interna utbildningar.

Linda arbetar och kämpar för att stärka kvinnornas självbild och självkänsla och tilltron till den egna förmågan. Hon tog också upp att dessa kvinnor har svårt att vilja arbeta och är väldigt svåra att övertala. De säger ofta att de måste laga mat till barnen när de kommer hem från skolan, vilket gör att många av dessa kvinnor år efter år lever på sjukpension eller sjukskrivning. Linda påpekade att många av dessa kvinnor är assyrier.

Vi tackar Linda Hurioglu för en intressant och lärorik föreläsning samt intressant diskussion mellan henne och deltagarna. Hon fick svara på många frågor från kvinnorna.

AKF bjöd in Norma Zaito som hedersgäst och efter fikat fick Norma berätta lite om situationen i Syrien och hur kvinnorna arbetar under dagens situation. Norma var väldigt glad och tacksam för att få dela med sig av sina kunskaper om kvinnors situation och tackade AKF för inbjudan till lägret.

Normas föredrag handlade om att tyvärr inga förändringar eller förbättringar har skett i Syrien sedan hon sist var i Sverige. Men som ADO:s kvinnostyrelse kämpar de med andra folkgrupper i området och kräver sina rättigheter. Ekonomin är väldigt svår och de lever fortfarande under svåra omständigheter.

Matgruppen lagade kebab med ris, sallad, inlagda grönsaker/pickles, yoghurt och vattenmelon.

Efter den goda middagen var det dags för kulturella aktiviteter ute i det härliga vädret såsom ”buqushe, kishto”, jympa med Polin Danial Lazer, dans mm.

Styrelsen förberedde tilltugg för samkväm i konferensrummet och bad alla lämna den härliga naturen utomhus och komma in.

Här tog Hulya Sinemli över och förberedde två lekar som var väldigt roliga och mycket spännande, hälsosamma och fyllda med skratt. Efter lekarna blev det historieberättelser av deltagande kvinnor. Kvällen avslutades sent med olika berättelser som deltagarna själva hade upplevt.

Dag 2

Vi vaknade till en solig morgon och alla fick röra sig fritt och tog en morgonpromenad ute i den vackra naturen och fick i oss energi som räcker för hela dagen.

Därefter var det samling kl. 08:45 för att sjunga den assyriska nationalsången ”Dashta d’Bakuba” med vår vackra flagga i mitten. Sedan satt vi och åt en god frukost innan vi gick ut och fortsatte med mera kulturella aktiviteter. Alla var med på ett jympa pass för att stretcha kroppen och höja lite pulsen. ”Efter solsken kommer regn”, trots regnet ute dansade vi ”bagiye, khassade och barware”. Några fick lite massage och andra spelade ”buqushe”.

Semiran Barmano och Enana Malki gick igenom alla tipspromenadens frågor och svar.

• Första priset vann Göteborgsgruppen
  • Andra priset vann AKC/Botkyrkagruppen
  • Tredje priset vann Stockholmsgruppen

Alla tre grupper fick var sin bok, skrivna av vår kära författare Anna Melle. Zekiye har även mejlat tipspromenadens frågor och svar till alla lägrets deltagare. AKF tycker att det är viktigt att ta med sig rätt information.

Till efterrätt fick vi sockerkaka, vattenmelon med te/kaffe. Sedan blev det dags för rumstädning och utcheckning. Väskorna ställdes vid ingången till huvudentrén och alla tjejer som hade med sig assyriska nationaldräkten klädde sig i den innan AssyriaTV och Ninib Ablahad Lahdo kom till lägret.

Vi åt kycklingklubbor med bulgur, sallad, yoghurt och vattenmelon till lunch. Josef Cacan, Ninib Ablahad Lahdo och Danial Lahdo blev lite försenade. I väntan på de började alla dansa, både ute på gården under små regnskurar och inne i konferensrummet samt i köket med full energi och glädje.

Vid klockan 14.00 kom äntligen de efterlängtade gästerna till Katrineholms kvinnoläger. De fick in sin musikanläggning och tog en paus.

Vi samlades i konferensrummet och väntade på signal från Zekiye att bjuda in vår omtyckta kära musiker och sångare med vacker röst, Ninib Ablahad Lahdo. Tyvärr hade Habib Mousa inte möjlighet att närvara. Alla jublade med applåder och hejarop när han klev in på scenen.

Zekiye läste upp motiveringen till att både Habib Mousa och Ninib Ablahad Lahdo fick AKF:s utmärkelse för 2023. Habib Mousa och Ninib Ablahad Lahdo förmedlar med deras musik både smärta och glädje. De belyser den assyriska historia, kultur och identitet. De har också bidragit till språkinlärning och utveckling genom deras låtar.

Efter att Zekiye hade läst upp motiveringen till utmärkelsen och gratulerat Ninib Ablahad Lahdo, överlämnade hon en inramad text till vår folkkära Ninib Ablahad Lahdo. Därefter fick vi höra många omtyckta både nationella- och danslåtar. Alla lyssnade och dansade till hans unika röst.

Alla var glada och sjöng med Ninibs låtar. De njöt av en oförglömlig och historisk dag med Assyriska kvinnoförbundet. Vi tackar Josef Cacan och hans kollega Danial Lahdo för videoinspelning till Assyria TV, gitarr och keyboard spelandet medan Ninib sjöng.

Å AKF:s vägnar önskar vi alla tre all lycka i framtiden. Det var den perfekta avslutningen innan hemresan. När Ninib Ablahad Lahdo, Josef Cacan och Danial Lahdo hade lämnat lägret började vi alla hjälpas åt med den resterande städningen av lokalen.

Assyriska kvinnoförbundet tackar även Elisabet Dinc Cicek och Jacklin Aydin Haffo, som båda sjöng en låt ”Azi lubaytavå hzeli harivå” respektive ”Nineveh lan Emo d’Gabore”.

Katrineholmslägret för 2024 avslutades med en sista fika ute i tältet. Assyriska kvinnoförbundet tackar våra föreläsare Linda Hurioglu och Norma Zaito som ställt upp för oss. Vi önskar båda all lycka och framgång i fortsatt arbete. Sist men inte minst tack för en oförglömlig och givande veckoslutskurs med mycket lärdom, harmoni och underbara aktiva AKF kvinnomedlemmar som tillbringade en oförglömlig helg tillsammans.

Text: Enana Malki & Zekiye Cansu