Assyriska Journalistdagen

Skrivet 2023-01-16

Ramcin Ideell föreningen i samarbete med Akfb och AKF, uppmärksammade Assyriska Journalistdagen 2022 i Akfb, Botkyrka. Den första assyriska tidningen, Zahrira d’Bahra, publicerades

i Urmia den 1 november 1849 och förvarades fram till 1924. Ett stort tack till alla medverkande och närvarande samt alla tittare som följde programmet digitalt/live på Assyria TV.Ett speciellt tack till Ramcin Ideell föreningen och Assyriska kulturföreningen i Botkyrka för ett gott samarbete med Assyriska kvinnoförbundet i arrangemanget av denna viktiga dag. Vi hedrades även med närvaro av den evige assyriska eldsjälen malfono Michael Mammoo som idag fick Ramcin Ideell föreningens hederspris för Årets Assyrisk Journalist 2022. Vi fick även förmånen att åtnjuta fin konst av konstnärinnan Arbeel Chamaky samt lyssna på våra

folkkära sångare Ninib Ablahad Lahdo och Aram Keriakes. Vid dagens paneldiskussion om assyrisk journalistik medverkade på plats malfono Michael Mammoo, på Zoom doktorand i journalistik Marlene Awisha, Bagdad Irak och multimedia journalist Yasmeen AlTaji, Chicago USA.

Vi tackar kvällens moderator Josef Cacan, debattören Edmound Gabriel, samt Dikran Ego som dokumenterade hela programmet på Assyria TV.

Vid Pennan Zekiye Cansu

2022-11-10

A group of people sitting in a room

Description automatically generated with medium confidenceEn intressant debatt om journalistiken! Under pausen stod Assyriska kvinnoförbundet för fika och frukt.