Utflykt till Måsnaren och Hovsjö koloniområde Maj 2019

Måndag 24 juni 2019

Den 26 maj bjöd vi Katarina Juhlin till asyl-projektet, för att ta oss runt Hovsjö, för att lära våra asyldeltagare om växternas namn och fridlysning. Deltagare fick lära sig om björkträd, palmträd, maskros, blåsippa och vitsippa. Margareta förklarade att fridlysning betyder att det ör förbjudet att plocka, fånga, döda, eller att på annat sätt samla in eller skada vissa växter. Hon gav oss exempel på några som inte får plockas och det var Backsippa, blåsippa, gullvivor. Vidare berättade Margareta hur hon brukade klä ut sig till skogsmullen, där hon kom ut före sina elever för att förbereda sig till skogsmulle så att dem inte kände igen henne och hon visade oss hur hon sjöng då. Skogsmulle är en sagofigur skapad på 1950-talet av Gösta Frohm för friluftsfrämjande, och ett koncept för en friluftsskola riktad till barn som friluftsfrämjandet arrangerat sedan 1957. Ordet skogsmulle används som beskrivning på naturälskande och naturskyddade människor. Långsam i vår promenads vandring kom vi fram till Hovsjös fina koloniområde, här pratade Margaret var man får gå och inte gå, om det privata område eller ej. Vår slut destination efter koloniområde blev Måsnaren Södertälje kanalen, ett mycket fint område med utsikt över vattnet och här satt vi alla och njöt av en sallad. Det var jättetrevligt och deltagarna var väldigt glada och tackade för projektet. Vi tackar Margareta Juhlin för en lyckad givande och trevlig dag.

Zekiye Cansu