TIA-närvaro i Migrationsverket

Måndag 24 februari 2020

Länsstyrelse ordnade till alla sina asyl-projekt, 24 olika organisationer, att ta plats på migrationsverket i Sundbyberg. Grupperna bokade in sig efter önskad tid, i ett schema som ordnades av länsstyrelse. Idag var det AKF tur att närvara på migrationsverkets reception. Syftet med detta är att röra sig bland de besökarna för att informera dem närvarande i receptionen om TIA-Stockholm aktiviteter. Nursel och jag tog all information som Länsstyrelsen föreslog till oss, sedan delade vi på oss, vi tog vart sin rad bland dem besökande i receptionen. Hit kommer människor med samtliga Migrationsverkets ärendeslag, dvs. asylsökande var bara en del av dessa ärendekategorier, övriga tillståndsbesökande fanns också i receptionen. Vi informerade i den mån vi kunde, vi kommunicerade med personerna som talade turkiska, arabiska och engelska. Till dessa personer försökte vi visa med våra mobiler Tia-aktiviteter, en del kunde ingen svenska, så de förstod inget av det som stod. Det fanns över 250–300 personer som väntade på sin tid att få träffa sin handläggare, jurister eller andra ärande som man kan genomföra på migrationsverket. De närvarande var inte enbart asylsökande utan fanns som sagt alla möjliga ärandekategorier. Vi kunde inte fråga om man var asylsökande, för då bryter vi mot utlänningssekretessen. Ungefär efter en timmes vandring i receptionen fick vi höra att det blev ett bombhot mot lokalerna så alla var tvungna att utrymma receptionen.

Vår utvärdering av dagen TIA-närvaro var inte som vi hade förväntade oss, anledningen var tyvärr mycket stora språksvårigheter, så det gjorde att det blev svårt att kommunicera. Vi insåg att det skulle underlätta otroligt mycket om man kunde ordna så att TIA-Stockholms hemsidan hade olika språkval, men det kan vara kostnadsfråga eftersom man har 100-tal olika språk.

Vid pennan, Zekiye Cansu