Minimässa på Länsstyrelse

Tisdag 11 februari 2020

Den 11 februari bjöd Länsstyrelsen in kommuner och civilsamhälle för informationsseminarium om tidiga insatser för asylsökande och utvecklingsmedel.

Dagen började med att länsstyrelsen informerade om stadsbidrag, utvecklingsmedel och TIA. Martin ifrån Länsstyrelsen tog upp begreppet om asylsökande, nyanlända och ensamkommande barn. Sedan tog han upp om syftet med tidiga insatser för asylsökande (TIA), svenska kunskaper i svenska samhället och den svenska arbetsmarknaden, främja hälsa och att målgruppen för TIA är över 18 år.

Han visade oss antalet asylsökande i länet under februari 2020:

Ø  Stockholms län: 9 600 asylsökande (-100 sep)

Ø  Över 18 år: 7 800 (målgrupp TIA)

Ø  34 % är kvinnor

Ø  7 500 EBO

Ø  260 transitboende

Ø  40 övriga

Ø  Asylsökande 18-19 år 220

Ø  20-35år 4 600

Ø  36-59år 2 700

Ø  60år+ 270

Kommuner med många asylsökande: Stockholm (2 950), Botkyrka (1 050), Haninge (490), Huddinge (450), Södertälje (460) Sigtuna (370), Järfälla (350).

Sedan pratade han om utlysning för åt 2020 och vilka kan söka till TIA-bidrag, prioriteringar mm. Linda från Länsstyrelsen pratade om utvecklingsmedel § 37a och Utvecklingsmedel § 37.

Efter kaffe pausen så möblerades lokalen om till en minimässa där olika projekt som beviljats TIA- eller utvecklingsmedel fick ställa ut sin information om respektive projekt. (15 grupper anmälde sig till denna aktivitet). Det var ganska givande att höra om andras pågående projekt, hur dem når till sina deltagare samt så fanns det flera grupper som samarbetade tillsammans. Vi pratade med flera som minglande (seminariedeltagare) vid vårt bord och vi delade ut flyers. Nursel och jag tog en runda då vi samlade lite information av flera intressanta projekt.

Stor tack till Länsstyrelse för dagens givande information om utlysningarna för 2020 och minimässan.

Vid pennan Zekiye