KRIGET OCH DE BORTGLÖMDA KVINNORNA

Söndag 15 november 2015

Ett projekt i samarbete med Kvinno- SIOS som är paraply organisation för invandrarkvinnoorganisationer. Temat för dagen var ”Kriget och de glömda kvinnorna” Alla som deltog var: Assyriska kvinnoförbundet, Kinesiska kvinnoföreningen, Italienska förbundet, Polska riksförbundet, Serbiska kvinnoorganisationen, Eritreanska förbundet, Ryska förbundet.

Alla organisationer deltog med olika utställningar av kvinnobilder. Det var ca 100 personer som kom och tittade och lyssnade på föreläsningarna. Utställningen kommer att finnas på plats på ABF i Stockholm fram till den 18 november så att många fler ska ha möjlighet att se den.

Föreläsning av Anna Melle

Fyra kvinnor under svärdets år – om fyra kvinnors lidande under folkmordet på de kristna i det osmanska riket

1915 kallas "svärdets år" med anledning av folkmordet på greker, armenier och assyrier i Turkiet efter det Osmanska imperiets fall. Turkiska nationalister förföljde de kristna minoriteterna och utförde en etnisk rensning långt innan begreppet fanns. Boken berättar om fyra kvinnors öden under detta år. De själva är sedan länge borta, men deras efterlevande har berättat om dem för Anna  Melle. Det är grymma berättelser om förföljelse, folkmord och flykt. Vittnesbörden åtföljs av kapitel d historiska fakta och kartor över de områden som tas upp i berättelserna. Detta gör att läsaren får en bakgrund till det som skedde år 1915.

Utställning av konstnärinnan Samira Ilia med målningar av kvinnomotiv under krigs situation och inramade affischer om ”Seyfo 100 år”. De berättar om det assyriska historien från slutet av 1800-talet till dessa dagar