Kom och lyssna på assyriska kvinnor i Almedalen på Gotland om

Onsdag 27 juni 2018

Assyriska kvinnors dubbla utsatthet i krigets Syrien Hot, våld, kidnappningar, bortgiften och våldtäkter är några av övergreppen mot assyriska kvinnor i krigets Syrien. Barn och kvinnor är mest utsatta, dels för att de är kvinnor och flickor dels för att de tillhör en etnisk och religiös minoritet. Assyriska kvinnors dubbla utsatthet är i fokus för två seminarier i Almedalen på Gotland i den 1 och 2 juli.

– Känslan av maktlöshet och en total politisk och medial tystnad är förlamande och förödande för oss assyrier som levt under existenshot under århundraden. Det pågår en etnisk utrensning av assyrier och kristna i Mellanöstern och vi behöver uppmärksamma våra systrars och barns utsatthet tills omvärlden hör oss, säger Nursel Awrohum, ordförande för Assyriska kvinnoförbundet i Sverige som anordnar seminariet om assyriska kvinnors och barns utsatthet i de pågående väpnade konflikterna i Syrien, Irak och Turkiet.

Assyriska kvinnoförbundet ordnade en internationell konferens i samma ämne i EU-parlamentet 2016. På konferensen deltog kvinnor från flera länder i Mellanöstern och i Europa och EU-parlamentariker. Förbundets medverkan i Almedalsveckan är en uppföljning av EU-konferensen.

Assyrierna som är en etnisk och religiös minoritet lever i kläm, mittemellan de stridande parterna och blir utsatta från alla sidor. Många assyrier har flytt sina hemländer och lever idag utspritt över hela världen. Senaste årens stora flyktingströmmar har gått till Europa och Sverige, bland dem finns många assyrier. Många är traumatiserade av sina upplevelser av kriget och flykten. Berättelserna är många och ohyggliga. Några av dessa berättelser kommer ni att få ta del av på seminariet.

Välkomna!

Tid: Söndag kl 15.00-16.00 och måndag kl.13.00-14.00

Plats: Hamnen scenen.

För mer information om konferensen kontakta:

Nursel Awrohum – ordförande i Assyriska kvinnoförbundet i Sverige

Telefon: 076 0065859

E-post: Nursel.awrohum@sodertalje.se

Mer information om AKF:s verksamhet finns här:

Här kan du ladda ned konferensrapporten: http://unpo.org/article/19584