Föreläsning om Hälsa och välmående av Fredrik Andersson

Onsdag 22 maj 2019

Idag den 15/5 hade AKF en föreläsning, av Fredrik Andersson, som handlade om hälsa och välmående. Föreläsningen var i AKF undervisningslokalen för asylsökande. Fredrik är hälsopedagog och arbetar i Södertälje kommunen. Dagens föreläsning är byggd på att stärka och förebygga att personer inte skall vara sjuka. Det finns mycket man kan göra för att förbättra hälsan. Många saker påverkar människans hälsa. Fredrik pratade om kortvarig stress och långvarig stress och hur mycket man själv bör fokusera på sig själv för att förebygga så att man inte bli sjuk. En människans hälsa påverkas av många saker, hur en människa mår. Detta påverkas psykiskt eller när det blir mycket för kroppen. En av orsakerna kan vara STRESS, i det moderna samhället som kan påverka människans hälsa. Stress är en miljons fråga och Fredrik nämnde några konkreta tips och tog också upp att det finns skillnad på stress, kortvarig stress är inte positiv stress, den är inte skadlig utan det är naturlig reaktion för kroppen. Biologiskt så är det något som händer och vi måste reagera, typ hjärtat börjar slå snabbare och skickar blod till kroppen våra muskler får blod att dem kan jobba, kroppen skall kunna agera och människan uppmärksammas och blir starkare när man blir stressad dvs. kortvarig stress hjälper människan för att återhämta sig. Mycket stress och vila, det klarar kroppen ganska bra. Exempel på kortvarig stress, när bussen kommer snart måste hinna med den och man blir stressad men när man väl sitter i bussen då är allting lugnt och då glömmer man allt och man sitter och vilar i bussen.

Långvarigstress det klarar vi mindre bra och det är ett problem. Om man känner stress som man ofta tänker på, det snurrar i huvudet, man har inte kontroll, finns ett problem som man inte ser lösning på, man kan ligga sova på kvällen och tänker. Man tänker ofta på det och orsaker på långvarig stress kan vara att man är arbetslös, ekonomin, familjeproblem som inte kontrollerar längre. Det är något man inte självkontroll på och det kan skapa stress. Den långvariga stressen bryter ner våra kroppar, bygger upp och bryter ner och det är detta som förstör oss. Vi har många hormoner i kroppen som har olika uppgifter en del gör att man blir sömlös, hungriga och en del bygger upp oss och andra bryter ner oss när vi har för mycket av dem. Långvarigstress bryter ner vår hälsa och det är problematisk stress som är kvar.

Hur hanterar man stress: om problemet är väldigt svår då skall man söka hjälp på vårdcentralen och träffa en psykolog, kurator, läkare eller en del fall så behöver man ta medicin för lugnande. Detta är inte lätt, det är viktigt en familjemedlem som ser att man lider, att de måste se till att man måste söka hjälp för ibland klarar man inte av det själv. Viktigt att man kan definiera vad det är som skapar stress hos mig? Det man kan göra är att försöka träna på att säga nej om man är en person som alltid ställer upp hjälpa andra man behöver tänka själv och vara egoistiskt, man måste prioritera sig själv. Motionera är bra för att minskar stress, att sova är viktigt, breda kontakter hjälper också för att dämpa stress. När man tränar så minskar risk för värk, smärta, rygg, axel, nacke besvär. När man motionerar kroppen blir starkare och tar bort smärtan, blodcirkulationen blir bättre när man tränar och då frigörs en hormonen endorfin och man blir lugnare av det. Man blir glad, lycklig när man rör sig. Kroppen belönas när vi rör oss, minnet blir bättre genom träning. Fredrik visade en tabell på positiva effekter av träning, exempel att man får starkare hjärta, starkare immunförsvar, man har viktkontroll att man minskar risken för smärtproblem samt effekter på hjärnan, minnen och inlärning blir bättre och framför allt blir man gladare. En annan tabell han visade är Fysiska rekommendationer är väldigt viktigt minimum skall man träna 3–5 gånger/veckan eller 150 min/veckan, typ 30 min/dag. Det viktigaste är att göra det man tycker är rolig, hitta en träningskompis, och man ska inte glömma vila.

Kost är även den väldigt viktigt, man ska tänka på att äta rätt, tänka på mängden och man ska inte glömma att portion av maten ska bestå av 50 % grönsaker, 20 % kött, fisk, kyckling, linser, ägg, böner och 30 % bröd, pasta fullkorn, potatis, bulgur.

Vikt och kroppssammansättning BMI: (vikt/längd x längden)18,5–24,9 är normalvikt, 25,0–29,9 övervikt, 30,0–34,9 fetma grad 1, 35,0–39,9 fetma grad 2, 40,0+fetma grad 3, finns det Midjemått för kvinnor under 80 centimeter bra! Mellan 80–88 centimeter se upp. Över 88 centimeter =hälsorisk. För män: under 90 centimeter=bra, mellan 94–102 =se upp och över 102 centimeter =Hälsorisk! Ett stort tack till Fredrik Andersson för en mycket givande föreläsning.

AKF: vise Ordf. Zekiye Cansu