Föreläsning av Ida Bethmorad om sömnbrist maj 2019

Måndag 24 juni 2019

Fortsättning på sin tidigare föreläsning om sömnlöshet. När man har sömnbrister då påverkas många saker i kroppen. Punkter som Ida tog upp idag den 29 maj.

Ø  Att koncentrationsförmåga försämras/blir dålig

Ø  Reaktionsförmåga försämras/blir dålig

Ø  Leder till Irritation och stressad

Våra lagrade hormoner tar slut och biologi slappnar av, hela vår biologiåterhämtning när man sover blir dåligt.  Vår biologi återhämtar sig först när man sover då kroppen bygger upp vårt immunsystem och det gör det under natten när vi sover.

Sömnlöshet leder till att man blir ständig trött och svårt att tänka klart, risker för depression ökar och detta bero på att vi leker med våra hormoner då blir det t ex svårt att kunna sortera papper i ordning i en pärm samtidigt minnet påverkas negativt både mental och psykologisk. Man äter sötsaker för piggar upp, men detta varar en kort stund och kort där efter går det ner igen.

Sömnbrister----------socker------------sjukdomar,

Kaffe                      Fetma

Kolhydrater            hjärta och kärlsjukdomar

Diabetes blir jättevanlig

Maktlöshet kommer när man inte har något styrka över sig, detta är vanligt symptom.

Mobilstrålning lurar hjärnan, man bör inte använda mobilen 1h före sovandet, annars kan det ge huvudvärk, man får spänningar på nacken. Vår hjärna får mycket information och hjärnan blir trött och påverkar vår sömn.

Om vi sover dålig så leder det till att man presterar dålig och det är viktigt att vi återhämtar immunförsvaret och den reparerar sig när vi sover.

I vår hjärna har vi belöningssystem, hormonproduktion minskar när vi är trött, nedstämd eller ofokuserade.

Frekvens blir bra minskar risken för fetma, sjunker stresshormon. Immunförsvaret blir bättre och då blir vi pigga och inte sjuka.

Hur gör man för att sova bra:

Ø  Lämna 1h mobilen innan man gå sover.

Ø  Varva ner

Ø  TV

Ø  Hitta ett sett att skriva eller meditera

Ø  Ta promenader