FAMILJEFEST I VÅRSOLEN LOCKADE STOR PUBLIK TILL AKITU

Tisdag 4 april 2017

Assyriska kvinnoförbundet, Assyriska riksförbundet och Assyriska ungdomsförbundet tillsammans med Södertälje föreningen anordnade ett oförglömligt nyårsfirande av Akitu som lockade både stora och små

Med solsken inleddes aktiviteterna under söndagen för att fira in det nya året 6767. Aktiviteterna var både inomhus och utomhus i Assyriska kulturföreningen i Södertälje där kebaben och korven tog slut på grund av det stora folktrycket. Det bjöds på musik som lockade till dans och glädje

för alla.

Några av medierna som var på plats var SVT Södertälje som rapporterade om Akitu under rubriken "Familjefest när det assyriska nyåret firades",  Assyria TV och LT.

På scenen i den stora festlokalen avlöste kända politiker, folkkära sångare och dansuppvisningar varandra med hjälp av dagens två konferencierer Nemrud Kurt och Sharrat Cherry.

Sångaren och trubaduren Hanna Shabo gjorde ett överraskande inhopp mot slutet av kvällen och bjöd på två av sina klassiska låtar om assyriernas flytt till Sverige ”Midli o bagol didi” ( Jag tog min resväska) och ”Babayna Kjell Jönsson” ( vår far Kjell Jönsson) som handlar om flykten och uppehållstillstånd i Sverige. Innan dess hade Olle Wästberg berättat om turerna under 1970-talet kring bildandet

av Assyriska flyktingfonden som hjälpte många assyrier att stanna i Sverige. Det var många svenskar som engagerade sig i frågan. Till

dagens ära skar representanterna och talarna en tårta med den assyriska och svenska flaggan på och med texten "Assyrierna 50 år i Sverige" för att uppmärksamma 50-årsjuileet.

Redan i fredags inleddes firandet med musik och fest. Då fanns bla den assyriska/syrianska stjärnan och vinnaren av arab-idol Yacoub Shahin inbjuden.  Yacoub och Bashar Yohanon fyllde kvällen med musik och dans fram till småtimmarna.

På söndag övergick firandet  till familjedag med hoppborg och grillning utomhus samt underhållning

och tal inomhus på scen. Enligt assyriska mytologin var det då som kärleksgudinnan och fruktbarhetsgudinnan Ishtar (Inana)  hämtade sin älskade Tamuz från underjorden och livet började leka.

Dagen fylldes även av talarna som var på plats. Några av dessa var Cecilia Wikstöm (L) EU- parlamentariker, Jonas Sjöstedt(V), Elisabeth Svantesson (M), Kerstin Lundgren(C), Olle Västberg tidigare riksdagsledamot och generalkonsul i New York. Yilmaz Kerimo och Boel Godner var från Södertälje kommun. Alla talare påpekade hur assyrierna blir utsatta och drabbade av konflikt och i

krigs länderna i Mellanöstern. Erkännandet av Seyfo var också något som många av talarna nämnde. Det var Cecilia som nämnde och blev rörd när en person hon mötte som sa att ni ska hjälpa oss att stanna kvar i våra hemländer genom att ge oss beskydd av FN.s säkerhetsråd och få självstyre i Ninevehslätten.  Det största hotet i dagarna är IS, kriget och förtrycket mot minoriteterna i dessa länder.  Vi får inte glömma att de kristna är också väldigt hårt förtryckta även i Turkiet. Vi har väldigt få assyrier kvar i området. Dagen avslutades med sång och dans i den stora festlokalen.