En afton för frivillighet 20191205

Onsdag 18 december 2019

Forum och dess verksamheter Volontärbyrån, TechSoup och Ideella jobb bjöd in till en helkväll med mingel, middag, underhållning och prisutdelningar för att fira Frivilligdagen 2019. Dem inbjudna kom från alla civil samhällets organisationer och som brinner för ideella engagemang. På denna kväll hyllar man betydelsen av ett starkt civilsamhälle och detta gör man genom att dela ut utmärkelserna Årets volontär och Civilsamhällets uppsatsstipendium.

Kulter-och demokratiminister Amanda Lind hyllade civilsamhällets roll och betydelse för demokratin i sitt öppningstal på denna dag Frivilligdagen. “När frivilliga tystnar, då tystnar också demokratin” sa Amanda Lind och syftade på den utveckling av hot och hat som vi ser i Sverige och Europa. Hon sade också att hennes förhoppning är att hela civilsamhället är med henne och regeringen i arbetet för att säkerställa organisationers fortsatta oberoende och självständighet.

Vinnaren av Årets Initiativ är nätverket Pensionsrättvisa, ideell förening och anser att det är alla människors rättighet att få en trygg pension, där alla rätt till en värdig pension oavsett ursprung, könstillhörighet, funktionsvariation, inkomst eller yrkesbakgrund.

Vinnaren av Årets volontär Hej Främling Kjell Johansson, han är med arrangerar aktiviteter som är öppet för alla, samtidigt stöttar han andra volontärer. Med mycket humor och värme möter han många unga vuxna i asylprocess och blivit en oerhört viktig förebild.

Årets uppsatsstipendium tilldelades till Maya Shmidt för hennes uppsats “From do it yourself to do it together” på Stockholms Universitet

Jag och Nursel deltog i denna underbara och givande evenemanget, under denna afton fick man chansen träffa andra som brinner för ideellt engagemang och civil samhällets organisationer.

Ett stort tack till Forum

Vid pennan Zekiye Cansu