Debbat om EU-valet 2019

Torsdag 16 maj 2019

Den 12 maj anordnade Innana Familjeföreningen knytkalas för sina medlemmar och alla som ville delta var välkomna.Föreningen bjöd på flera olika Assyriska maträtter, väldigt smakligt och god mat. Efter maten var det tid för information om inbjudna politiker skulle presentera sig inför EU-valet, politikerna var representanter från Liberaler, vänster, Center, S, och Moderat partierna. Dinha Inannas ordföranden ställde politikerna de olika frågor, enligt mig var från social demokraterna bäst och kunnig på svaren, Ilan De Basso (S). Ilan kandiderar till Europaparlamentet, idag sitter Ilan i kommunalrådet(S) med i styret i Jönköping på en rad tunga poster. Det sägs om socialdemokraterna gör ett bra val till Europaparlamentet kan han bli ledamot i Europaparlamentet.

Här hör Ilans tal att högerkrafterna växer sig starkare, land efter land i Europa och att det är samma krafter som bildar regeringar fler och fler länder i Unionen.

Det är dem som utgör hotet mot Europas minoriteter. Idag krävs det att vi alla bildar en stark front mot dessa krafter. För att kunna försvara de mänskliga rättigheterna och demokratin. Något annat han påpekade är att han vill ha EU som försvarar demokratin, driva en offensiv klimatpolitik och stärker rättigheterna för arbetare i Europa.  Ilan kandiderar till Europaparlamentet den 26 maj. Han hoppas att få vårt stöd i valet. För demokratin och friheten.

Ett stort tack till Innana familjeföreningen för inbjudan och för den goda assyriska maten samt önskar vi alla dem duktiga politikerna som deltog i debatten lycka till.

AKF vise Ordf. Zekiye Cansu