Assyriska nyåret ”Akitu”, ”Ha b-Nison”

Onsdag 1 april 2020

Akito (nya året) är en tradition som går mer än 6000 år tillbaka i tiden. Akitu, infaller första april och började officiellt firas år 4769 före Kristus.

I år firar vi år 6770.

Anledningen till att man firar nyår den 1 april, är att enligt assyrisk tideräkning börjar det nya året den första dagen i april. Med vårens ankomst vaknar naturen till liv och blommor, träd och all annan grönska återfår sin fruktbarhet. Därför ansågs det förr i tiden vanligt att det nya året började med denna livsförnyelse. Man firade naturens uppvaknade. I Mesopotamien framfördes skapelseberättelse Enuma Elish och man firade att Ishtar steg ner i underjorden för att hämta sin älskade Temmuz.

I hemländerna, Assyrien i norra Irak och Syrien uppmärksammar AKITO med stora festlighets upplevelser med kulturella dans, musik, teater mm. Dessa festivaler äger rum i 12 dagar, det är antalet dagar som det assyriska nyåret egentligen firas. Festivalen började den 21 mars, på vårdagjämningen och slutade 1 april. Även här i Sverige och övriga västvärlden brukar Akitu firas högtidligt med musik, teater, dans och andra kulturella inslag i våra föreningar.

I år kommer det man, tyvärr, för första gången i moderntid inte fira AKITO på grund av coronaviruset, alla inplanerade evenemang kring AKITO har blivit inställda. Allmänheten har stor förståelse för att vi lever i en svår situation där vi måste minimera sammankomster för att kunna minska spridningen av covid-19 smittan.

Zekiye Cansu