Assyriska kvinnoförbundet under almedalsveckan

Onsdag 4 juli 2018

Assyriska kvinnoförbundet under almedalsveckan

Söndag den 1/7 inleddes årets politikervecka i Visby med fler än 4100 seminarier och många andra arrangemang anmälda. Utöver dessa kan det också läggas till en stor mängd mer eller mindre officiella träffar, nätverksmöte, rundabordssamtal och mingel.

Här hittar man landets toppar inom rikspolitik, myndigheter, kommuner, landsting, näringsliv som medier.

För assyriska kvinnoförbundet är det första gången förbundet deltog i Almedalsveckan, som är en imponerande och kraftfull manifestation för transparent och tillgänglig samhällsdebatt.

Alla seminarier, paneldebatter, föreläsningar var gratis och helt öppna för alla som vill gå.

För att detta med öppenhet och att tillgängliggöra samhällsdiskussioner är en viktig anledning till Assyriska kvinnoförbundet valde att vara representerade under politikerveckan.

Enligt programmet höll Assyriska kvinnoförbundet två seminarier. Det har varit mycket givande och spännande dagar för i Visby.

Våra föreläsningar handlade om assyrierna som är en utsatt minoritet i Mellanöstern,

Sedan pratade vi om:

• Vilka som är Assyrier

• Assyrier i Sverige

• Om folkmordet, SEYFO

• Speciellt lyfte vi upp kvinnornas situation i väpnande konflikter och särskilt belyste vi assyriska kvinnors situation under kriget i Syrien och Irak.

• Vi tog även upp i konferensen som AKF arrangerade 2016 i EU-parlamenten

Medverkande i Almedalen: Nursel Awrohom, Ayfer Rhawi, Atia Barawdis och Zekiye Cansu

Journalisten Sonya Aho led samtalen under både föreläsningarna

Efter våra föreläsningar deltog vi i också många andra föreläsningar, rundabordssamtal och mingel. Vi har också fått möjlighet i att träffa och prata med många politiker samt journalister, bland annat Beatrice Ask(M), Alice Bah (MP), Ibrahim Baylan (S), Boel Godner (S), Jonas Sjöstedt (V) m.fl. Vi är ganska nöjda med vårt uppdrag och kan lägga även till att utan någon tvekan att flera hörde av sig till oss visade positiv återkoppling och uppskattning. Något annat viktigt i Almedalen var absolut glädjande nog gott Sverige vidare till åttondelsfinal i fotboll -VM.

Å AKF:s  vägnar vill vi ge ett stort tack till Suad Varli och hennes man Edver på Flourence restaurang i Visby, för gästvänligheten och all den goda mat dem bjöd oss på. Suad guidade dessutom oss runt flera spännande platser i Visby.

Vi vill också framföra ett stort tack till Sonya Aho för all energi och tålamod med oss.

Vise Ordf. Zekiye Cansu