Arbetsmässa

Onsdag 9 oktober 2019

Hammarby fotboll har tillsammans med samhällsmatchen arrangerat, den 30 september, en arbetsmässa för asylsökande och för dem nyanlända inom TIA på Tele2 arenan, de har ett samarbete med länsstyrelsen Stockholm.

Nursel Awrohum och jag tog AKF:s asyldeltagare till dagens arrangemang. Med hopp om att hitta ett arbete.

Väl på plats fick vi gå runt vid de olika borden, med utställare på rekryteringsföretagare, de frågade hur man kan få ett arbete, vad de rekommendera och hur skulle man få hjälp med att hitta ett arbete.

De flesta av deltagarna lämnat in sina namn och e-mail för en återkoppling samt många av rekryteringföretagare stöttar deltagarna med individanpassad utvecklingsplan baserad på deras personliga behov. På vissa rekryteringsföretag så ingick i programmet en personlig hjälp, de får skriva ett professionellt CV, personligt brev och Linkedin-profil. Dessutom övas man med olika intervjutekniker och deltar i en mängd kvalitativa seminarier och utbildningar som ytterligare stärker sökandens profil.

Jag hann prata lite efter arbetsmässan med några av deltagare, hur dem kände sig och hur deras uppfattning av arbetsmässan var, tyvärr så fick de inte den rätta förhoppningen som dem hade innan arbetsmässan. De tyckte att det är väldigt svårt att hitta ett arbete i nuläget. Jag blev besviken för att inte kunna hjälpa dem och för att de upplever att det inte blev bättre eller lättare att hitta ett arbete.

Vid pennan Zekiye Cansu