Aktivitetsmässa på Folkuniversitet

Måndag 3 februari 2020

Måndag den 3 februari, Länsstyrelsen har tillsammans med Folkuniversitet arrangerade en aktivitetsmässa för asylsökanden på Folkuniversitet. Nursel och jag deltog ifrån AKF. Syftet var att ge oss som har TIA-projekt igång, en möjlighet att rekrytera asylsökande och berätta dels om vår verksamhet och även att möta andra föreningar, kommuner med TIA-projekt.

Aktivitetsmässa på Folkuniversitet

Alla som anmälde sig till aktivitetsmässan samlades på Folkuniversitet kl. 12:45 där vi fått ett bord var för att kunna lägga upp information om vårt TIA verksamhet. Sedan presenterade varje förening/kommun sig för varandra och från AKF så presenterade Nursel vår verksamhet. Det var mer än 11 TIA-projekt som anmälde sig till dagens aktivitetsmässa. Efter grupp presentationen så presenterade Martin ifrån Länsstyrelsen sig och informerade oss om några viktiga punkter om bland annat; tidiga insatser för asylsökande (TIA).

Efter det så blev det tid att öppna dörrarna för asyl-deltagare. De fick gå runt till dem olika borden och pratade med utställare. Som vanlig hade vi många besökare vid vårt bord under dagen. Vi hade en fin dialog med många samt stor uppskattning kring vår verksamhet av asyldeltagare, vi lyckades få in 14 deltagare att skriva upp sig hos oss.

Vårt huvudbudskap med dagen var att visa de asylsökande vad samhället har att erbjuda när man kommer till Sverige och hur viktigt det är att de tar del av allt som erbjuds.

En lyckad dag, vi strävar mot ett mer inkluderande och hållbart Sverige.

Vid penna Zekiye Cansu