Aktivitetsmässa för asylsökande i Stockholms län

Torsdag 31 januari 2019

Aktivitets mässa för asylsökande i Stockholms län

Assyriska Kvinnoförbundets asyl-projekt medverkade i föreningsmässan den 31- januari. Länsstyrelsen i Stockholm län och länsbildningsförbundet bjöd åter in till en aktivitets mässa för asylsökande. Denna gång på Folkuniversitet i Stockholm.

Alla asyl-projekt som anmälde sig fick ett reserverat bord med sin organisations namn på, för att kunna ställa upp information som man vill visa upp, jag ställde upp AKF:s logga bakom bordet och affischerna på bordet som vi hade förberett i tre olika språk, Svensk, Engelska och Arabiska.

I början var det inte många besökare som gick rund borden, så som det tidigare hade varit när vi besökte Vårby gård, i december förra året, men efter ett tag strömmade asylsökarna runt olika bord och pratade med utställare.

Vi fick väldigt många som vill höra om vår Svenska undervisningsverksamhet, jag passade på prata med asyl-sökande och visa upp våra affischer. Jag  försökte visa att vårt arbete är ovärderliga i strävan för ett mer inkluderande och hållbart samhälle samt försökte visa upp allt det som civilsamhället hade att erbjuda asylsökande.

På plats skulle även migrationsverket och arbetsförmedlingen närvara men dem såg jag inte.

Fem av våra deltagare var med på plats, det gick väldigt smidigt då vi är flerspråkiga och hade lätt prata med många som kom fram till vårt bord, utöver svenska kunde vi prata på arabiska, spanska och engelska.

Vi fick dela upp till 85 st. affischer och 6 asylsökande visade intresse för vår verksamhet. Jag ser framemot att dem kommer till oss redan nu på måndag.

Vi bjöd på godis och frukt, det var väldigt uppskattade av både utställare och asylsökande.

AKF vise Ordf. Zekiye Cansu