AKITU ASSYRISKA NYÅRET 6766

Söndag 3 april 2016

För tredje året i rad arrangerar Assyriska förbunden ARS, AKF och AUF tillsamana med assyriskaföreningen i Södertälje ett större firande av Akitu år 6766. Enligt assyrisk mytologi är dagen då livet, men också kärlekens gudinna Ishtar som också kallas Inanna hämtar hem sin kärlek Tammoz från dödsriket och väcker honom till liv igen. Så som allt annat som vaknar till liv med vårens ankomst.

Den Svenska och Assyriska flaggan hissades till musiken av ST: Jakobs Scoutkår.

Förbundsordförandena, förening och kyrkans ordförande hälsade alla välkomna till Akitu firandet.

I år var det ca 1500 besökare från olika delar av Sverige. Förutom aktiviteter för de yngre så som hoppborg, anskiktsmålning, popcorn, och sockervadd

fanns det också dans, sång och tal. Flera politiker bjöds upp till talarstolen. Arbetsmarknadsministern Ylva Johansson(S), Liberalernas utrikespolitiska talesperson Birgitta Ohlsson(L), Kerstin Lundgren(C), Boel Godner och Yilmaz Kerimo var några av talarna. De gratulerade det nya året Akitu och påminde om allt elände som pågår i våra hemländer Syrien och Irak. Birgitta Ohlsson sa: -Det är dags att erkänna dåtidens folkmord Seyfo och nutidens folkmord och slakt som pågår i Mellanöstern. Hon uppmanade alla kvinnor att engagera sig i politiken och passade på att gratulera AUFs nya kvinnliga ordförande Katrin Genc. Programmet bjöd på många sångare så som Nagham Adwar Mosa, Habib Mousa, Ilona Danho mfl. Föreningens ungdomar bjöd på teater om kärleken mellan Tammoz och Ishtar.