AKITO 6767

Fredag 7 april 2017

Det assyriska nyårfirandet med solsken och härlig april väder. Aktiviteter fortsatte under hela söndag både för barn och vuxna för att fira in det nya assyriska året 6767

AKITO firande, kallas även för Ha-Bnisen, som firar det nya året, år 6767

Assyrier från hela världen med en rik kultur, festivaler, festligheter och mottagningar som är en del av våra historiska. Akito firades under söndagen den 2 april, Södertälje i assyriska föreningen.

Firandet var för hela familjen under en vacker och solig vårdag. Från kl. 12-16 hade barnen möjlighet få ansiktsmålning, hoppa hoppborg, dansa, god mat och många andra aktiviteter. På eftermiddag var det dags för olika politiker att tala, Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt, EU-parlamentarikern Cecillie Wikström(L), Kerstin Lundgren (C), Elisabeth Svantesson (M), Olle Wästberg, känd från sitt politiska engagemang i Liberalerna och han talade om assyriernas 50-årsjubileum i Sverige om turerna under 1970-talet kring assyriernas inflyttning till Sverige från Libanon, Turkiet, Irak och hur han och många andra svenskar hade engagerade sig i frågan.

Från socialdemokraterna medverkade riksdagsmannen Yilmaz Kerimo och Södertäljes kommuns ordförande Boel Godner. Utöver politikernas tal visades även flera barn dans uppvisningar på scen.

Man fick höra gamla klassiska traditionella låtar av kända musiker som Hanna Chabo, Ninib Ablahad Lahdo och många andra.

Mot slutet av firandet skar även talarna upp en tårta med den svenska och assyriska flaggan på och med texten Assyrier 50 i Sverige, som en markering för 50-årsjubileum.

Akitofirandet arrangerades av AKF, ARS, AUF och Assyriska föreningen i Södertälje

Måndag 3 april

Zekiye Cansu