AKF styrelsen deltog i kyrkoinvigningen i Göteborg 19-20 september

Fredag 25 september 2015

Assyriska kvinnoförbundet passade på att lägga sitt styrelsemöte i Göteborg under samma helg som kyrkan skulle invigas. När vi var klara med vårt möte på lördagen åkte vi till kyrkan där det hölls ett vigningsceremoni för Diakoner som var väldigt fint.

Patriarken Mor Ignatios Aphrem II Karim invigde den nya S:t Gabrielkyrkan i Västra Frölunda Göteborg i söndags den 20 september 2015.

Det är det andra besöket Patriarken gör på kort tid till Sverige. Nu var det för att inviga S:t Gabriels nybyggda kyrka i Göteborg. Detta var nödvändigt eftersom församlingens gamla kyrka har länge varit för liten. Därför har församlingen byggt en ny större och modernare kyrka bredvid den gamla. Det var ca 1500 besökare. Själva invigningsceremonin var väl organiserat av församlingsmedlemmarna. De tog väl hand om alla gäster som kom.

Invigningsgudstjänsten börjar på kl. 10. Det kom många inbjudna gäster. Hans helighet predikade om vårt folks situation i Mellanöstern. Han berättade om folk som drivs från sina hem och får sitt kulturarv förstörd. Många människor blir offer i olika attentat och kidnappningar. Många flyr till Europa och de flesta till Tyskland och Sverige. Men med dem här flyktingvågen kommer även några terrorister som Europa får vara vaksamma på.

Efter mässan lades grundstenen för ett Seyfomonumentet som också invigdes av Patriarken. Efter gudstjänsten ville patriarken träffa alla ungdomar. Alla som närvarade bjöds på mat och dryck. AKF bidrog med sin gåva till den nya kyrkan. AKF önska Göteborgförsamlingen lycka till med sina aktiviteter i kyrkan och föreningen.