ADO Akito, Det assyriska ny året Kha Bnison

Fredag 29 mars 2019

Den 29 mars arrangerade Assyriska Demokratiska Organisationen en familjefest i Flama restaurangen. Vi firade det assyriska Akitu (nya året) som också känd som ’Kha Bnisen’. Kort om Akitu, i det forna Mesopotamien inleddes ett nytt årsfirande, den 21 mars och höll på i 12 dagar med avslutning 1 april (Kha Bnisen).

Akito, Det assyriska ny året Kha Bnison

Det är en tradition som går mer än 6000 år tillbaka i tiden. Akitu, infaller första april och började officiellt firas år 4769 före kristus.

I år firar vi år 6769.

I Mesopotamien framfördes skapelse berättelse Enuma Elish och man firade att Ishtar steg ner i underjorden för att hämta sin älskade Temmuz. Man säger också att när solen kommer tillbaka, ger den liv till vår planet, moder jord.

AKF var en av dem som sponsrade Assyriska Demokratiska Organisationen. Flera av AKF:s styrelse medlemmar närvarade i firandet samt AKF:s asyl projektet bjöd in alla våra deltagare till Akitu firandet. De tyckte att det var väldigt roligt och otroligt intressant.

Detta var glädjande för mig höra att dem hade tillbringat en trevlig fest tillsammans.

Ayfer Rhawi och jag introducerade AKF för Rakip Zarakul och Cengiz Baydar författare och journalist samt människorättskämpe från Turkiet. Både var hedersgäster som ADO bjöd in, för Akitu firandet.

Det var en trevlig och lyckad Kha Bnisen och det var en väldigt bra stämning under hela dagen.

Jag skall inte glömma och tacka våra sångare Ninib Ablahad Lahdo, Aram Keryakous och Elias Keryakous. De tog oss tillbaka till 80-talet, med deras underbara låtar och många fantastiska assyriska folkdanser.

Ett stort tack till våra sångare och ADO för en underbar lyckad AKITU firande.

På AKF:s vägnar önskar vi hela assyriska folket Akitu Brisho och ett år som för med frihet, rättvisa, värdighet samt existens till vårt folk i Bethnahrin.

AKF: Vise Ordf. Zekiye Cansu