Amnesty grundläggande arbete och mänskliga rättigheter Juni 2019

Den 3 juni höll jag en föreläsning för AKF:s asyldeltagare. Föreläsningen handlade om Amnesty grundläggande arbete och vad mänskliga rättigheter är för något. Jag delade upp föreläsningen i tre olika delar

Föreläsning av Ida Bethmorad om sömnbrist maj 2019

Fortsättning på sin tidigare föreläsning om sömnlöshet. När man har sömnbrister då påverkas många saker i kroppen. Punkter som Ida tog upp idag den 29 maj.

Utflykt till Måsnaren och Hovsjö koloniområde Maj 2019

Den 26 maj bjöd vi Margareta Juhlin till asyl-projektet, för att ta oss runt Hovsjö, för att lära våra asyldeltagare om växternas namn och fridlysning.

Till Assyria TV

Assyriska kvinnoförbundet deltog i en konferens i Tyskland den 8-9 juni 2019. På konferensen höll en av AKF ledamöter ett tal och i hennes tal berättade hon om AKFs aktiviteter och en av de aktiviteterna var konferensen AKF gjorde år 2016 i Bryssel.

Dialog forum om tidiga insatser för asylsökande (TIA) 2019

Den 25 april bjöd Forum och Länsstyrelsen Stockholm tillsammans in till deras andra Dialog forum om tidiga insatser för asylsökanden (TIA). Fokus för denna träff var arbetsförförberedande insatser för asylsökande. Därför att arbetet är en väsentlig fråga för en lyckad etablering och en framtida möjlighet för permanent uppehållstillstånd och familjeåterförening såg man detta som ett viktigt ämne att lyfta för diskussion.

I dag 100 årsdagen för kvinnlig rösträtt 2019

Det är 100 år sedan riksdagen beslutade att införa allmän och lika rösträtt för svenska medborgare oavsett kön och inkomst i kommunval. Rösträttsrörelsen startade i slutet av 1800-talet. Det var en politisk rörelse som kämpade för lika värda rösträtt åt alla myndiga medborgare i Sverige.

Föreläsning om Hälsa och välmående av Fredrik Andersson

Idag den 15/5 hade AKF en föreläsning, av Fredrik Andersson, som handlade om hälsa och välmående. Föreläsningen var i AKF undervisningslokalen för asylsökande. Fredrik är hälsopedagog och arbetar i Södertälje kommunen. Dagens föreläsning är byggd på att stärka och förebygga att personer inte skall vara sjuka. Det finns mycket man kan göra för att förbättra hälsan. Många saker påverkar människans hälsa. Fredrik pratade om kortvarig stress och långvarig stress och hur mycket man själv bör fokusera på sig själv för att förebygga så att man inte bli sjuk.

Debbat om EU-valet 2019

Den 12 maj anordnade Innana Familjeföreningen knytkalas för sina medlemmar och alla som ville delta var välkomna.Föreningen bjöd på flera olika Assyriska maträtter, väldigt smakligt och god mat. Efter maten var det tid för information om inbjudna politiker skulle presentera sig inför EU-valet, politikerna var representanter från Liberaler, vänster, Center, S, och Moderat partierna.

Assyrier Utan Gränsers årsmöten 2019

Assyrier Utan Gränser höll sitt årsmöte den 12 maj i AKC lokaler. Under årsmötet gick AUG igenom förra årets verksamhets och ekonomi. De presenterade de olika projekten om Turabdin, Irak och Libanon. Till Syrien kunde dem inte hjälpa pga. banken i Syrien inte fungerar och det gick inte att diskutera problemet här med Nordbanken. AUG behöver värva nya medlemmar och att de bör synas mer inom vårt folks aktiviteter, eller i AssyriaTV.

Till nyhetsarkivet